CREDO DESIGN

ARHITECTURĂ ȘI RESTAURARE | URBANISM ȘI AMENAJARE PEISAGERĂ | DESIGN | CONSULTANȚĂ | CERCETARE

Casa Fronius

Lucrari

F1

RESTAURARE, CONSOLIDARE, EXTINDERE, AMENAJĂRI INTRIOARE ŞI REFUNCŢIONALIZARE

Locaţie | str. Şcolii nr. 13,  Sighişoara, Jud. Mureş

Beneficiar | Ioan LAZAR

Categorie |  Monument istoric – cod MS-II-m-A-15987 se află în Cartierul CETATE al oraşului, cartier care, împreună cu Oraşul de Jos, constituie un sit înscris în Lista Patrimoniului Mondial în 1999

Perioadă | 2004

Stadiu | Finalizat

Imobilului din Sighişoara str. Şcolii nr. 13, cunoscut sub numele de CASA FRONIUS datat – secolul XVII- XVIII, cu transformări în secolul XIX şi începutul secolului XX, aflat în prezent în proprietate privată, monument istoric – cod MS-II-m-A-15987 se află în Cartierul CETATE al oraşului, cartier care, împreună cu Oraşul de Jos, constituie un sit înscris în Lista Patrimoniului Mondial din 1999.

Acest imobil este important pentru istoria localităţii căci prin substanţa sa constructivă în proporţie mare datând din sec. XVIII, cu fragmente din sec. XVI şi XVII, documentează vechimea fondului construit al oraşului istoric.

Este, de asemenea, important pentru istoria arhitecturii vernaculare din localitate şi zonă, evoluţia sa fiind tipică pentru evoluţia locuinţei burgheze urbane.

Importanţa pentru istoria arhitecturii este amplificată de faptul că este parte componentă a unui sit înscris în Lista Patrimoniului Mondial şi contribuie la valoarea acestuia prin autenticitatea planului şi volumetriei, a materialelor şi tehnicilor de construcţie, a amplasamentului în parcelă.

Valoarea arhitecturală a monumentului, care trebuia protejată, este dată de planul general cu compartimentările interioare şi forma bolţilor, elevaţia, volumetrie, care sunt caracteristice, în forma actuală,  pentru ultima parte a sec. XVIII în localitate şi zonă. Evoluţia clădirii din sec. XVI până în prezent este tipică pentru evoluţia locuinţelor în Cetate, de la începuturile generalizării arhitecturii din piatră şi zidărie până la cristalizarea formelor acesteia.

Starea initiala a imobilului impunea interventii urgente de consolidare, restaurare / conservare si reparatii generale. Starea fizica a imobilului in anul 2005 era deosebit de precara.

La cererea beneficiarului, in persoana dlui Ioan LAZAR, conform temei de proiectare, am generat alaturi de colaboratorii mei, specialisti in restaurare, o schita cu modalitati de interventie si reconversie functionala a imobilului.

In paralel cu aceasta, s-a inceput documentarea – analize istorico – arhitecturale, cercetarea de arhiva, studii geotehnice ale zonei, realizarea unui releveu riguros, expertiza tehnica structurala, cercetarea arheologica de identificare a etapelor de contruire si interventiile survenite pe obiectul de arhitectura de-a lungul timpului, cercetarea biologica a sarpantei, cercetarea de parament interior si exterior, care ne-a condus de la primele incercari spre rezultate spectaculoase de pictura, multe straturi de zugraveli, interventii majore la ancadramentele ferestrelor si portii principale de acces. Aceste analize au fundamentat proiectul de restaurare pe care l-am elaborat ulterior.1

Dar toate aceste cercetari au continuat si au completat proiectul chiar pe parcursul lucrarilor de consolidare, restaurare. Modificarile minimale aparute fata de proiect, completeaza, practic, concluziile studiilor intreprinse.

Interventiile care s-au realizat au avut in vedere doua aspecte:

– Consolidarea, restaurarea si amenajarea corpului principal, cu fatada scurta la strada (transformarea podului in mansarda, in volumetria existenta a acoperisului);

– Extinderea si reconfigurarea interioara a soprului, respectiv realizarea unui corp nou, in regim de inaltime D+P+M+Pod partial circulabil.

Corpul principal, in forma de L, cu latura scurta la strada, a reprezentat in fapt valoarea arhitecturala a monumentului, care a trebuit protejata. Vorbim astfel de planul general cu compartimentarile interioare, forma boltilor, elevatia, volumetria – elemente caracteristice, in forma actuala, pentru ultima parte a secolului XVIII in localitate si in zona.

Interventiile pe acest corp de cladire a urmarit:

– Refacerea accesului secundar (argumentat de cercetarea arheologica), respectiv usa pe fatada principala, langa poarta mare de acces.

– Decopertarea tencuielilor in pivnita si gang, respectiv refacerea imaginii initiale, grinzi aparente pentru gang si zidarie aparenta finisata si rostuita in pivnita. Cele trei incaperi ale acesteia au fost amenajate cu pardoseli de gresie mata/ caramida de pardoseala, cu tencuieli simple din mortar de var si zugraveli de var.

Sala de mese/ mic dejun, cu accesul innobilat de fantana/ dren din incinta prezinta aceeasi tratare simpla cu caramida aparenta, tencuieli simple de var.

Scara de acces spre parterul inalt  (etaj) din lemn a fost refacuta, conform originalului, pastrandu-se forma si dimensiunile.
Veranda de la etaj, a fost refacuta integral si constituie un spatiu de casa a scarii pentru accesul spre pod.
2

Camerele de la parter (etaj) au fost restaurate si pastrate aproape identic fata de original, singurele interventii constituind baile amplasate in zonele de legatura dintre camere, cu marcarea boltilor si conservarea acestor zone incat sa ramana vizibile si partial deschise  – tratare cu sticla la nivel superior.

Cele doua camere dinspre strada au fost restaurate si tratate exemplar, dupa o cercetare amanuntita a plafonului si a boltilor de catre restaurator si echipa sa.

3

Pardoselile au fost inlocuite, iar usile existente atat interioare, cat si cele exterioare originale au fost restaurate, inclusiv feroneria. Acelasi lucru s-a intamplat si cu tamplaria ferestrelor. Atat usile cat si ferestrele care au trebuit fi inlocuite din cauza unei degradari totale, au pastrat/ copiat design-ul si modenatura celor care au putut fi restaurate.

Podul a fost transformat conform proiectului in spatii destinate cazarii, dupa cm urmeaza:

– Latura de la strada – trei apartamente, fiecare avand supanta, pentru dormitor, living si grup sanitar;

– Latura spre curte, laterala – un apartament cu dormitor, living si grup sanitar.

Luminarea acestui spatiu se va face la cele trei camere cu trei lucarne aflate pe panta dinspre strada a imobilului  (fiecare apartamentavand lucarna sa), iar pe panta dinspre curte cu ferestre VELUX in zona dormitoarelor.

Luminarea naturala a apartamentului cu vedere spre curtea interioara se va face cu doua lucarne si o inchidere laterala existenta si acum, dar marita pe toata suprafata frontonului, care are vizibilitate spre Turnul cu ceas.

Holul se va lumina tot cu lucarne dupa modelul celor existente originale ale casei.

Interioarele au fost zugravite simplu, partial cu elemente de lemn lasate aparent / tratate ale sarpantei.

Cromatica exterioara a fost stabilita dupa o cercetare amanuntita a straturilor si dupa stabilirea nuantelor originale, solutie stabilita cu Comisia de Componente Artistice a Ministerului Culturii si Cultelor.

Corpul secundar, realizat partial in locul soprului, prin extinderea acestuia s-a dezvoltata pe demisol,parter, etaj si un pod partial circulabil. Fata de constructia soprului, interventia s-a extins pe zona din curtea interioara, pana la fereastra pivnitei corpului principal. Zugravelile exterioare si interioare au preluat materiale, tehnici de constructie si cromatica corpului principal astfel incat s-a creat o imagine de ansamblu a noului imobil astfel constituit.

Curtea interioara a fost pavata cu piatra cubica si partial cu piatra de rau, iar pantele originale au fost refacuta exemplar, instalatiile schimbate total si regandite astfel incat scurgerea apelor pluviale sa se realizeze corect, fara a mai pune in pericol fundatia casei.

Imprejmuirea perimetrala s-a realizat din zid de piatra partial, pe o fundatie minimala de beton, cu scanduri de lemn simple sustinute de montanti de beton. Imprejmuirea este partial transparenta, iar vegetatia agatatoare folosita perimetral proprietatii creaza un impact vizual cald / rustic.

Fiindcă acest proiect a fost prezentat la o conferinţă din Edinburgh, vă punem la dispoziţie slide-urile cu evoluţia lucrărilor. Din lipsă de timp ele au rămas în engleză, dar se înţeleg destul de bine.

F2

* * *

proiectant general S.C. CREDO DESIGN S.R.L.

şef proiect : arh. ing. Aurora TÂRȘOAGĂ, specialist atestat M.C.C.

colaboratori:

arh. Cornelia POPESCU

stud. arh. Anuţa BOCICOR

arh. Ion DUMITRU

arh. Ana Maria ROŞCA

 dr. Istoric de artă Adriana STROE, expert atestat M.C.C.

dr. Daniela MARCU ISTRATE, expert atestat M.C.C. 

arheolog Ioan Fedor PASCU 

Restaurator specialist pictură murală Romeo GHEORGHIŢĂ

structură:

 prof. dr. ing. Mircea CRIŞAN, expert atestat M.C.C.

ing. Vlăstar APOSTOLESCU

Numele (obligatoriu)

Adresa de email (obligatoriu)

Subiectul

Mesaj

 

follow and like us: